بازاریابی در فیس بوک (دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک) (قسمت دوم)

 

فیس بوک مارکتینگ

بخش اول این مقاله را می توانید از اینجا مطالعه نمایید.

تبلیغات در فیس بوک

اگر قسمت اول مقاله ی بازاریابی در فیس بوک را مطالعه کرده باشید، احتمالا ً اکنون می دانید که تبلیغات فیس بوک از جمله مهم ترین و موثر ترین امکاناتی است که می تواند در بازاریابی در این بستر مورد استفاده قرار گیرد.

آیا با دستورالعمل های تهیه ی تبلیغات در فیس بوک و نحوه ی راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در این بستر آشنایی دارید؟

در ادامه روند تهیه ی یک آگهی تبلیغاتی در فیس بوک را شرح می دهیم:

1. انتخاب اهداف کمپین تبلیغاتی (Objective)

جهت انتخاب صحیح هدف کمپین تبلیغاتی ِخود به پرسش زیر پاسخ دهید:

کسب و کار شما از طریق نشر این آگهی قصد دستیابی به چه اهدافی را دارد ؟

 آیا قصد دارید که کاربران را به خرید محصولات یا استفاده از خدماتتان تشویق نمایید؟ یا شاید قصد دارید  تعداد بازدید های سایت یا تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن تان را افزایش دهید؟

فیس بوک به شما کمک می کند که هدف تبلیغاتی مناسب را انتخاب نمایید.

تبلیغات در فیس بوک

همان گونه که در تصویر مشاهده می نمایید، هدف کمپین تبلیغاتی تان را می توانید از یکی از دسته های زیر انتخاب نمایید:

آگاهی (Awareness): گزینه های زیر مجموعه ی این دسته، هدف ایجاد اشتیاق در کاربران جهت استفاده از محصولات یا خدماتتان را دنبال می نمایند.

توجه (consideration): اگر قصد برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان و تحریک آن ها به بازدید از سایت یا سایر رسانه های اجتماعی را دارید و به طور کلی اگر مایل هستید که با نشر یک تبلیغ میزان تعامل با کاربران را افزایش دهید؛ می بایست یکی از آیتم های این دسته را انتخاب نمایید.

تبدیل (conversion): اگر هدفتان ایجاد انگیزه ی خرید در مشتریان بالقوه تان رمی باشد، می توانید یکی از موارد این مجموعه را برگزینید.

نکته: با ثابت نگه داشتن موس بر روی هر آیتم، ویژگی ها و کاربرد های آن نمایش داده خواهد شد.

2. انتخاب حساب کاربری جهت مدیریت آگهی تبلیغاتی (Add account)

بازاریابی در فیس بوک

می توانید از حساب کاربری فعلی تان جهت ساخت آگهی تبلیغاتی استفاده نمایید و یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید.

در این بخش می بایست نام کشور، واحد پول و... را نیز مشخص نمایید.

3. مخاطبان خود را انتخاب کنید (Audience)

دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک

همان گونه که پیش تر توضیح دادیم، می توانید گروه خاصی از کاربران را بر اساس ویژگی های سنی، محل زندگی و ... مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید.

4. تعیین محل انتشار آگهی

با چند کلیک ساده می توان آگهی تبلیغاتی را علاوه بر فیس بوک؛ در اینستاگرام، شبکه ی مخاطبان (Audience Network) و مسنجر (Messenger) نیز به نمایش گذاشت.

 فیس بوک، این رسانه ها (که می توانند بستر انتشار تبلیغات کاربران باشند،) را placement می نامد.

توجه: بر اساس نوع آگهی تبلیغاتی و طراحی آن، ممکن است تمام placement ها جهت انتشار آگهی در اختیارتان قرار نگیرند و تنها مجوز انتخاب برخی از آن ها برای شما صادر گردد.

در این بخش، دو گزینه برای انتخاب در پیش رو خواهید داشت:

ساخت آگهی تبلیغاتی در فیس بوک

گزینه ی اول: Automatic Placements (Recommended)

با انتخاب این گزینه، درواقع از فیس بوک درخواست می نمایید که آگهی تان را بر اساس هدف تعریف شده، به طور خودکار در placement هایی که می توانند بیشترین بازدهی و نتیجه را به شما ارائه دهند منتشر نماید.

گزینه ی دوم: Edit Placements

با گزینش این مورد، تبلیغ شما تنها در placement هایی که شخصاً مشخص می نمایید، منتشر خواهد شد.

همچنین می توانید انتخاب کنید که یکی از مجموعه کاربران تلفن های همراه یا دسکتاپ و یا هر دو قادر به مشاهده ی آگهی باشند.

توجه: بدیهی است که انتخاب این گزینه و محدود نمودن جامعه ی کاربری دریافت کننده ی آگهی ، موجب کاهش میزان انتشار آگهی تبلیغاتی شده و این امر می تواند بازدهی تبلیغات را کاهش دهد.

5. بودجه خود را تعیین نمایید (Budget & Schedule)

روش ساخت تبلیغ در فیس بوک

بودجه ی روزانه ای که مایل هستید صرف این تبلیغ کنید را وارد کرده و و زمان و طول مدت انتشار آگهی را نیز مشخص نمایید.

6. فرمت آگهی را انتخاب کنید

تکنیک های بازاریابی در فیس بوک

می توان یک یا چندین تصویر یا ویدیو را در آگهی کاور کرد. همچنین امکان ساخت و انتشار اسلاید شو، Canvas یا کالکشن نیز وجود دارد.

جهت ساخت فرمت دلخواهتان، فیس بوک ابزارهایی را در این بخش ارائه می دهد.

همچنین تعدادی تم پلیت از پیش طراحی شده نیز در دسترستان قرار خواهد گرفت، تا در صورت تمایل (به جای طراحی یک قالب و فرم گرافیکی جدید) این قالب های از پیش طراحی شده را به کار برید و به این ترتیب در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی نمایید.

7. ارزیابی و مدیریت آگهی

هنگام انتشار آگهی می توان بازدهی آن را مورد بررسی قرار داد.

می توان از طریق  Ads ManagerPower Editor و Business Manager آگهی را ارزیابی و ویرایش نمایید.

به عنوان مثال می توان دریافت که چه تعداد بازدید کننده از طریق آگهی به سایتتان منتقل شده اند و یا چه تعداد کاربر ثبت سفارش از طریق آگهی داشته اند.

اگر به نتایج ایده آلتان دست نیافتید، می توانید تبلیغتان را ویرایش نمایید و به مرور زمان و با بررسی های مداوم، سبک آگهی هایی که بیشتر مورد پسند کاربران می باشند و نتایج بهتری از آن ها حاصل می شود را شناسایی نمایید.

توجه: از سپتامبر 2017 فیس بوک طی اعلامیه ای اظهار داشته است که دو ابزار power editor و ads manager را با یکدیگر تلفیق خواهد کرد و امکانات هر دو را در قالب ابزار جدیدی تحت عنوان Ads manager ارائه خواهد نمود.

بازاریابی در گروه های فیس بوک

بازاریابی از طریق گروه ها خود به دو طریق صورت می گیرد:

1. فعالیت در گروه های موجود در فیس بوک

2. ساخت یک گروه اختصاصی و فعالیت در آن

چرا باید در گروه های فیس بوک فعالیت داشت؟

گروه های فیس بوک افرادی که منافع مشترکی دارند را گرد هم می آورند.

خواهید دید که افراد سوالات بسیاری را در محیط گروه ها مطرح می نمایند. شما نیز می توانید سوالاتی را جهت اثبات مهارت و تخصص تان در این گروه ها عنوان کنید.

می توانید به سؤالات دیگر اعضا به طور کامل پاسخ دهید، یک پست متعلق به وبلاگتان به اشتراک بگذارید، یا حتی محصولات و خدمات خود را معرفی نمایید.

به این ترتیب مشتریان بالقوه ای را به مرور زمان جذب خواهید نمود.

توجه: هنگام ارائه ی پاسخ به سوالات سایر اعضای گروه، هدف خود را انتقال اطلاعات بپندارید و نه تبلیغات. در حقیقت تبلیغات شما در این بستر ها باید کاملاً به صورت زیرپوستی و نامحسوس صورت گیرند.

چرا باید گروه فیس بوک مخصوص خود را ایجاد کنید؟

اگرچه شرکت در گروه های فیس بوک ِتحت مدیریت دیگران می تواند در ارتقاء نام تجاری و کسب و کارتان یاری دهنده باشد، خواهید دید که جهت دستیابی به اهداف کلانتان، وجود گروهی که تحت سرپرستی و کنترل خودتان باشد، الزامی است.

پیش از ایجاد گروه، می بایست گروه را هدف گذاری کرده و فعالیت های آتی گروه را بر اساس هدف تعیین شده، تعریف نمایید.

معمولا گروه ها در جهت دو کاربرد زیر توسط صاحبان کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند:

1. ایجاد انجمن ها: به طور گسترده بسیاری از کسب و کارها مشتریانشان را (پس از اولین خریدشان) در یک گروه گرد هم می آورند.

به این ترتیب تمام خریداران محصولات یک برند در گروهی گرد هم می آیند. این امر به مشتریان حس ارزشمندی و خاص بودن را القا می کند.

همچنین کاربران از طریق این گروه ها می توانند اطلاعات بیشتری را در رابطه با محصولاتتان کسب نمایند.

2. ایجاد مجلس: ایجاد گروهی برای مشترکین ایمیل جهت آموزش آنها با پست های مفید و نیز به اشتراک گذاری مقالات مفید، راهنمایی ها، ترفندها می تواند کاربرد دیگری از گروه های فیس بوک باشد.

پس از تعیین اهداف و نحوه ی فعالیت گروه، می توانید طبق دستورالعمل های زیر گروه متعلق به خود را ایجاد نمایید:

 1: ایجاد گروه در فیس بوک

گروه فیس بوک می تواند بسته به هدف کسب و کارتان عمومی، بسته یا مخفی باشد. تعاریف زیر می توانند شما را در انتخاب صحیح این مورد یاری دهند:

گروه های عمومی: همه ی کاربران می توانند به این گروه ها بپیوندند و پست های گروه را مشاهده نمایند.

گروه های بسته: هر کاربری می تواند متقاضی پیوستن به گروه شود، اما می بایست ابتدا درخواست کاربر توسط مدیر گروه پذیرفته و تایید شود.

 کسانی که عضو گروه بسته نیستند، نمیتوانند پستهای گروه را مشاهده نمایند.

این امر مفید است زیرا می توانید در این نوع گروه، از طریق پست های آموزشی تنها اعضای خود را آموزش دهید. گروه بسته محبوب ترین گزینه برای کسب و کارها است.

گروه های مخفی: مانند گروه های بسته، تنها اعضا قادر به دریافت و مشاهده ی پست های گروه می باشند و البته نمی توان گروه را از طریق بخش جستجو یافت.

ایجاد گروه های مخفی شیوه ای عالی جهت ایجاد اعتبار می باشد. گروه های مخفی ویژه ی اعضای بسیار خاص می باشند.

می توانید در این دست گروه ها، پرسنل خود را آموزش دهید و همچنین می توانید از اعضای گروه های حرفه ای خود، هزینه ای ماهانه(حق عضویت در گروه) دریافت نمایید.

2: سفارشی کردن گروه

تصویر کاوری با ابعاد 828 × 315 پیکسل را به گروه خود الحاق نمایید.

هنگامی که تصویر در جدول زمانی گروه نمایش داده شد، روی آن کلیک کرده تا بتوانید شرح کاملی از قوانین مد نظرتان (قوانینی که اعضا ملزم به رعایت آن ها می باشند) را نوشته و به گروه اضافه نمایید.

بازاریابی در گروه های فیس بوک

اکنون روی دکمه «...» کلیک کرده و تنظیمات گروه خود را تکمیل نمایید.

هنگامی که گروهتان با ظاهر و ویژگی های مورد نظرتان ساخته شد، سه تا پنج پست اضافه نمایید تا به این ترتیب اعضای جدید چیزی برای مطالعه داشته باشند.

3: دعوت از افراد برای پیوستن به گروه شما

حال که گروهتان با چندین پست آغاز به کار کرده است، زمان آن فرا رسیده که افراد را به گروه خود دعوت نمایید.

 4: محتوای محرمانه برای گروه

قبل از راه اندازی گروه فیس بوک، برای تعریف یک استراتژی محتوای درازمدت که هدف گروه را پشتیبانی می کند، زمان بگذارید.

به عنوان مثال، آیا هدف گروهتان فروش محصولات به اعضا است؟ یا آیا می خواهید یک گروه پشتیبانی برای افرادی که قبلا از شما خرید کرده اند ایجاد کنید؟

یک طرح طولانی مدت و استراتژی محتوا موجب موفقیت و بازدهی هرچه بهتر گروهتان خواهد شد.

 5: تشویق کاربران به مشارکت

جهت بازدهی بیشتر گروه، مواردی را ارسال نمایید که باعث تعامل هرچه بیشتر اعضا با شما شوند.

 از پست های آموزشی، راه اندازی چالش ها ، پرسش و پاسخ ها، نظر سنجی در باره ی ویژگی های محصولاتتان، جملات تم روزانه(عناوینی که در هر روز ، به عنوان تیتر مکالمات گروه تعیین می شوند)و ... جهت ایجاد انگیزه ی فعالیت در اعضا، استفاده نمایید.

6: استخدام یک مدیر را در نظر داشته باشید

با رشد گروه به مرور زمان، ممکن است نیاز به استخدام یک مدیر اجتماعی پیدا کنید. مدیر اجتماعی بر تمام پست ها نظارت می کند و در دستیابی به اهداف هفته، شما را یاری خواهد داد..

 

سخن پایانی:

در این مقاله با به بررسی قوانین عمومی و تکنیک های کلی بازاریابی در فیس‌بوک پرداختیم.

اگر تمامی تکنیک ها و ابزارهایی که در این مقاله معرفی شده اند را به درستی فرا گرفته اید، اما در تبیین برنامه ی بازاریابی در فیس بوک و پیاده سازی استراتژی هایتان دچار مشکلاتی هستید، می توانید از برنامه ی 10 روزه ی بازاریابی در فیس بوک به عنوان چراغ راه و راهنمای خود استفاده نمایید.

شیراز سان

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید

تاریخ انتشار: 1396/10/07 توسط مدیر وب سایت
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 2 نفر
گروه: مطالب آموزشی 27 بازدید 0 دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟

تذکر: تگ های Html مجاز نمی باشد