نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

 

در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است و به عنوان تأییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.

این نشانه‌ منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادرشده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌گردد و پس از بررسی وبگاه و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن، برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

اینماد چیست

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور بهترین راه برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تائید، از صحت "نماد اعتماد الکترونیکی" به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

 دلایل استفاده از نماد الکترونیکی

یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.

از مهم‌ترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی به شرح زیر می باشد:

  • شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال در فرآیند خرید اینترنتی
  • کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
  • پشتیبانی ازمحصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
  • واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
  • محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
  • تائید امنیت سایت توسط مرکز ملی اعتماد.

  طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، بیشترین تأثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی اقدام نماید. به همراه یکپارچه شدن فروشگاه های اینترنتی، تخلفات احتمالی در زمینه های کیفیت کالا، امنیت در فروش، تحویل به موقع کالا و شرایط بازپس گیری کالا و... کاهش و جلوگیری خواهد شد. فعالیت های خرده فروشی نیزمی توانند در قالب وب سایت پیاده سازی شوند.

نماد الکترونیکی چیست؟

چه کسب و کارهایی به اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) احتیاج دارند؟

هر کسب و کاری اینترنتی که خدمت یا محصولی را می فروشد نیاز به گرفتن ای نماد دارد. حال اگر سایت شما فقط جنبه معرفی دارد الزام به گرفتن ای نماد ندارید.

انواع حالت‌های نماد:

نماد دائم یک ستاره:

 پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز می‌شود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعه‌ای از معیارهاست.

نماد دائم دو ستاره:

 فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه اینترنتی باید دارای گواهی امنیت SSL باشد.

 مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای آگاهی متقاضیان دریافت نماد، شاخص‌های ارزیابی تهیه کرده است که این شاخص‌ها معیار تعیین شرایط احراز در هر کدام از انواع نماد توضیح داده شده در بالاست.

 درخواست پروانه کسب فن‌آوری رایانه

 متقاضیانی که واجد شرایط اخذ نماد اعتماد دو ستاره باشند می‌توانند هم‌زمان با درخواست نماد اعتماد نسبت به درخواست پروانه کسب از اتحادیه فناوران رایانه استان تهران اقدام نمایند. این اقدام در راستای اجرایی نمودن مفاد آیین‌نامه «الحاقیه آیین‌نامه اجرایی ساماندهی صدور پروانه کسب موضوع تبصره ۱ ماده ۱۲ قانون نظام صنفی به منظور ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های مجازی» می‌باشد.

 برای ثبت نام از متقاضیان صدور پروانه کسب فعالیت فروشگاه الکترونیکی، اتحادیه «صنف فناوران رایانه تهران» به عنوان اتحادیه همگن جهت صدور پروانه کسب فروشگاه‌های الکترونیکی شناسایی شد و در جلسه مورخ ۹۰/۰۵/۱۱ کمیسیون نظارت تهران تعیین و طی نامه شماره ۱۱۷/۹۰/۱۸۲۲۱ مورخ ۹۰/۰۵/۱۹ ابلاغ گردید. این اتحادیه صرفاً تا زمان تشکیل اتحادیه مستقل کشوری فروشگاه‌های الکترونیکی نسبت به صدور مجوز برای فروشگاه‌های الکترونیکی مستقر در شهر تهران اقدام خواهد نمود.

قوانین و آئین‌نامه‌ها

آگاهی از حقوق مصرف‌کننده حق تمامی شهروندان است. با مطالعه و آگاهی از قوانین، در خریدها می‌توانیم موارد قانونی را از فروشندگان مطالبه نماییم.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید

تاریخ انتشار: 1396/01/31 توسط مدیر وب سایت
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 1 نفر
گروه: مطالب آموزشی 127 بازدید 0 دیدگاه

لینک های مرتبط با این مطلب

دیدگاه شما چیست؟

تذکر: تگ های Html مجاز نمی باشد