بهترین روش و مکان تبلیغات آنلاین برای کسب و کارتان کدام است؟

 

تبلیغات آنلاین

بسیاری بر این باورند که:

تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه است!

اما اگر هزینه ی بسیاری را صرف تبلیغات نمایید و از سوی دیگر بازگشت سرمایه نداشته باشید، چطور؟

در این صورت تبلیغات یک سرمایه گذاری احمقانه است.

خشت اول گر نهد معمار کج             می رود تا ثریا دیوار کج

اولین و مهم ترین گام در تبلیغات، انتخاب مکان مناسب نشر آگهی است.

در صورتی که شیوه و مکان نشر آگهی به درستی تشخیص داده شود، می توان به نتایج مطلوب دست یافت.

بنابراین در این نوشتار قصد داریم به این دو پرسش بسیار مهم پاسخ دهیم:

  1. بر اساس اهداف مورد انتظار برند، بهترین مکان برای نشر آگهی تبلیغاتی در دنیای مجازی کدام است؟
  2. کدام متدها در تبلیغات در دنیای مجازی موثرتراند؟

انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات اینترنتی بنری

بنر های تبلیغاتی در دنیای مجازی درست همانند بنر های تبلیغاتی ای هستند که در گوشه و کنار شهر به چشم می خورند.

هیئت تبلیغات (IAB) بر اساس اندازه ی پیکسل به کار رفته در بنر های آنلاین، 8 اندازه ی استاندارد برای بنر های آنلاین تعیین نموده است.

  • ۴۶۸ در ۶۰ پیکسل (بنر کامل)؛
  • ۳۹۲ در ۷۲ پیکسل (بنر کامل با میله‌ی جست‌و‌جوی عمودی)؛
  • ۲۳۴ در ۶۰ پیکسل (بنر نیمه)؛
  • ۲۱۰ در ۲۴۰ پیکسل (بنر عمودی)؛
  • ۱۲۵ در ۱۲۵ پیکسل (دکمه‌ی مربعی)؛
  • ۱۲۰ در ۹۰ پیکسل (دکمه‌ی ۱)؛
  • ۱۲۰ در ۹۰ پیکسل (دکمه‌ی ۲)؛
  • ۸۸ در ۳۱ پیکسل (دکمه‌ی میکرو).

 

بنر کامل محبوب ترین نوع بنر می باشد. البته بنر های تبلیغاتی در ابعاد دیگری نیز وجود دارند اما محبوب ترین و پر کاربردترین آن ها موارد بالا می باشند.

از آن جا که بسیاری از سایت ها با محدودیت اندازه ی حافظه مواجه اند، به طور معمول حجم بنر ها چیزی در حدود 12 تا 16 کیلوبایت در نظر گرفته می شود.

شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که:

چرا سایت ها برای بنر های تبلیغاتی محدودیت در نظر می گیرند؟

بنر های تبلیغاتی حجمی را به صفحه ای که در آن قرار دارند می افزایند و بنابراین سرعت بارگذاری صفحه را تحت تاثیر قرار می دهند و به دلیل مناسبات سئو سایت نمایش دهنده ی بنر، هر سایت محدودیت هایی را برای بنر هایی که به نمایش می گذارد در نظر می گیرد.

بنر ها از دید گرافیکی بسیار متنوع و متفاوت می باشند، از تصاویر گرفته تا انیمیشن ها در قالب فایل GIF.

در چه شرایطی انتخاب بنر تبلیغاتی می تواند مناسب باشد؟

اسپانسر تبلیغات بنری با نشر بنر های آنلاین می تواند به اهداف زیر دست یابد:

  1. جذب ترافیک به سایت (بازدید کننده بر روی بنری که به سایت برند لینک شده است کلیک می کند و از سایت منتشر کننده ی آگهی بازدید می نماید.)
  2. ممکن است در طی بازدید از سایت، کاربر اقدام به خرید کالا و یا سفارش خدمات نماید.
  3. در بدترین شرایط که بازدید کننده بر روی بنر کلیکی اعمال نکند، می توان امیدوار بود که وی کالا یا خدمات را مشاهده کرده و با کسب و کار و نام برند آگهی دهنده آشنا شده است.

برای سنجش میزان موفقیت یک بنر آنلاین می توان پارامتر های مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال:

تعداد کلیک ها: درواقع میزان ترافیک جذب شده به سوی آگهی دهنده و به عبارتی تعداد کلیک انجام شده بر روی بنر، مشخص کننده ی میزان موفقیت بنر می باشد.

معمولاً در شرایطی که هدف جذب ترافیک بیشتر به سایت باشد از این شیوه در تبلیغ استفاده می شود و هزینه ی اجرای چنین تبلیغاتی بر اساس هزینه ی هر کلیک محاسبه می شود.

بازدید صفحات: اگر تعداد دفعاتی که صفحه ی سایت از سرور درخواست می شود مبنای موفقیت آگهی باشد، هزینه ی اجرای بنر از طریق محاسبه ی " هزینه به ازای هر هزار بازدید (CPM)" مشخص می گردد.

نرخ کلیک: نرخ کلیک مشخص می کند که چه تعداد از بازدید کنندگان سایت بر روی بنر تبلیغاتی کلیک کرده اند.

به طور میانگین نرخ کلیک کمتر از یک درصد می باشد.

هزینه به ازای فروش: در این متد نسبت هزینه ی اختصاص داده شده به تبلیغات و میزان افزایش فروش کالا یا خدمات مورد بررسی می گیرد.

در هر برنامه ی تبلیغاتی یک یا چندی از موارد فوق (بر اساس هدفی که برای تبلیغ تعریف شده است) می تواند مقیاس سنجش آگهی باشد.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات از طریق اپلیکیشن موبایل

این دست تبلیغات بیشتر با اهداف برندسازی پیاده سازی می شوند و به طور معمول نمی توان از این شیوه ی تبلیغات برای افزایش میزان فروش استفاده کرد.

در این متد کاربران گوشی های همراه از طریق تبلیغات کوچکی که در اپلیکیشن ها نمایش داده می شوند به سمت سایت آگهی دهنده هدایت می شوند، بنابراین واکنش گرا بودن سایت در این شیوه ی تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه می توان در تبلیغات موبایلی به نتایج مطلوب دست یافت؟

عوامل مختلفی بر موفقیت آگهی موبایلی تاثیر گذارند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. محتوا

محتوای جذاب و سرگرم کننده

مرتبط و متناسب با مخاطب هدف

کوتاه بودن متن پیام

در نظر گیری جوایز برای واکنش دهندگان به آگهی

  1. شخصی سازی

شرکت های تبلیغ کننده تبلیغ را بر اساس سن، جنس و مکان دسته بندی می کنند.

زمان: به طور معمول افراد مایلند که در اوقات فراغت پیام های تبلیغاتی بخوانند و به آن ها پاسخ دهند بنابراین ارائه دهندگان تبلیغات، زمان انتشار پیام تبلیغاتی در اپلیکیشن را بر اساس زمان فراغت مخاطب هدف خود تنظیم می نمایند.

     3. مکان

کاربران گوشی های همراه در نقاط مختلف آگهی تبلیغاتی را مشاهده خواهند نمود. می توان آگهی را برای ساکنین مناطق مختلف شخصی سازی نمود.

سن: به طور معمول کاربران زیر 20 سال تمایل بیشتری به واکنش دادن به پیام تبلیغاتی از خود نشان می دهند.

   4. تکنولوژی

با استفاده از GPRS و دیگر فناوری های روز می توان تبلیغات شخصی سازی شده تری را ارائه نمود.

 

تبلیغات ایمیل

تبلیغات از طریق ایمیل

همانند تبلیغات پیامکی، در این شیوه متن آگهی از طریق یک سامانه به کاربران ایمیل ارسال می شود.

ایمیل های ارسال شده در بخش inbox یا junk و یا معمولاً اسپم ایمیل مخاطب قرار می گیرند.

برای اسپم نشدن ایمیل ها بهتر است تنها جهت اطلاع رسانی های مهم به مشتریان، از ایمیل استفاده شود.

تبلیغات متنی

تبلیغات متنی علاوه بر جذب مخاطب موجب ارزشمند تلقی شدن سایت در موتور جست و جو می شود و از این رو علاوه بر معرفی برند به بهبود سئو سایت نیز کمک می کند.

تبلیغات تلگرامی

تبلیغات تلگرامی که امروزه بسیار فراگیر شده اند سبکی دیگر از تبلیغات آنلاین به شمار می روند که احتمالاً تا کنون بارها و بارها چندین نمونه از آن ها را مشاهده کرده اید.

ارائه دهندگان تبلیغات تلگرامی متد های مختلف و متنوعی را برای تبلیغ در این بستر ارائه می دهند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

1. افزایش تعداد اعضای کانال

یکی از گزینه هایی که پیش روی صاحبان کسب و کار ها قرار می گیرد افزایش تعداد اعضای کانال می باشد.

این شیوه نمی تواند به طور قطعی برای کسب و کار سودآور باشد چراکه در میان اعضای این کانال ها، تعدادی عضو غیرواقعی و نه حقیقی وجود خواهند داشت.

از سوی دیگر عضو بودن کاربر در کانال لزوماً به معنای تعامل وی با شما و علاقمند ی او به کالا یا خدمات شما نمی باشد.

بنابراین در این شیوه هزینه ی تبلیغات صرفاً برای یک عدد (تعداد اعضا) صرف می شود که سود آور نیز نمی باشد.

2. تبلیغات کلیکی

روش دیگر تبلیغات کلیکی می باشند که در طی آن ها تبلیغ در کانال هایی که موضوع مرتبطی با زمینه ی کاری برند دارند منتشر می شوند و هزینه ی انتشار آگهی بر مبنای هزینه ی هر کلیک محاسبه می گردد.

البته در این سبک می بایست به کلیک های غیرواقعی صورت گرفته بر روی لینک نیز توجه داشت و از نظارت صحیح ادمینِ کانال بر روی کلیک ها اطمینان حاصل کرد.

3. تبلیغ بر اساس بازدید

در این متد هزینه ی تبلیغ بر اساس میزان بازدید صورت گرفته از آگهی محاسبه می شود و درواقع مبنای سنجش عملکرد آگهی، تعداد کاربرانی که آگه را مشاهده کرده اند، می باشد.

در صورتی که اگهی در کانال ها با موضوعات مرتبط نمایش داده شوند بازدهی تبلیغ افزایش می یابد.

به طور معمول، هزینه ی هر 100 هزار بازدید از آگهی در کانال های تلگرام (در سال 97) از حدود 200 هزارتومان به بالا می باشد.

4. تبلیغات ثابت و ساعتی تلگرام

این سبک تبلیغات از جمله متد های بسیار محبوب است که هزینه ی تبلیغات بر اساس مدت زمان نمایش آگهی محاسبه می شود.

معمولاً آگهی برای 12 تا 24 ساعت در کانال نمایش داده می شود و بر اساس مدت زمان نمایش آگهی هزینه ی آن مشخص می گردد.

5. تبلیغ توسط افراد تاثیرگذار

در این شیوه که از جمله سبک های تبلیغات پر هزینه محسوب می شود، از سلبریتی ها و اشخاص تاثیرگذار درخواست می شود که در فیلم یا تصویری از محصول یا خدمات برند استفاده نمایند و سپس فایل تصویری ایجاد شده در کانال های تلگرام منتشر می شود.

تبلیغات کاتالوگ مانند

بنر های تبلیغاتی آنلاین

تلفیقی از تبلیغ بنری و تبلیغ متنی، یک کاتالوگ را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال لوگوی برند یا محصولی چشمگیر از برند در کنار یک الی دو خط توضیحات مختصر می تواند یک کاتالوگ اینترنتی را ایجاد نماید.

بهینه سازی موتور جست و جو

مزایا و تاثیر این مورد بر میزان فروش و برندینگ بر کسی پوشیده نیست. زمانی که واژه ای مرتبط با کسب و کاری در وب جست و جو می شود (به عنوان مثال: طراحی سایت در شیراز) بدون شک سایت هایی که در چند ردیف ابتدای لیست نتایج جست و جو نمایش داده می شوند، احتمال بیشتری برای مشاهده شدن خواهند داشت و با بیشتر دیده شدن سایت، میزان فروش نیز افزایش خواهد یافت.

سئو سایت از جمله تکنیک هایی است که به کار گیری آن نیازمند کسب تجربه و دانش کافی می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای امور سئو حتماً با کارشناسان متبحر در این زمینه مشورت نمایید.

تبلیغات در موتور های جست و جو (ادوردز گوگل)

تبلیغ از طریق موتور های جست و جو

احتمالاً تا کنون مشاهده کرده اید که در لیست نتایج جست و جوی گوگل، در کنار چند مورد ابتدا و انتهای لیست، یک آیکون زرد رنگ کوچک Ad قرار می گیرد.

این ها درواقع آگهی هایی هستند که توسط گوگل منتشر می شوند.

مبنای عملکرد این سبک تبلیغات به این ترتیب است که موتور جست و جو آگهیِ متنی ای را هنگام حست و جوی واژه های خاصی توسط کاربر در لیست نتایج جست و جو نمایش می دهد.

به عنوان مثال در صورتی که یک فروشگاه اینترنی کاغذدیواری داشته باشید، می توانید از طریق موتور های جست و جو یک آگهی متنی ایجاد نمایید که در صورت سرچ شدن عباراتی نظیر: "دکوراسیون داخلی، کاغذ دیواری، چیدمان خانه"؛ آگهی تان در لیست نتایج جست و جو برای کاربر نمایش داده می شوند.

البته پیشنهاد می کنیم که به جای استفاده از تبلیغاتی نظیر ادوردز گوگل و غیره از سایت های داخلی و روش های رایج دیگر برای نشر آگهی خود استفاده نمایید، چراکه با توجه به قیمت بالای کنونی دلار (در زمان انتشار این نوشتار) و نیز خروج ارز از کشور در این شیوه، تبلیغات موتور های جست و جو چندان به صرفه به نظر نمی رسند.

همکاری در فروش

تبلیغات و بازاریابی آنلاین

همکاری در فروش به این صورت انجام می گیرد که سایت فروشگاه اینترنتی چندین نمونه بنر تبلیغاتی را طراحی می نماید و کد آن را در اختیار صاحبان سایر سایت ها قرار می دهد.

صاحبان سایر سایت های اینترنتی این بنر ها را در سایت خود به نمایش می گذارند و درصورتی که کاربران این سایت ها از طریق کلیک بر روی این بنر ها وارد سایت فروشگاه اینترنتی مذکور شود و خریدی انجام دهد؛ چند درصد از سود فروش محصول به سایت نمایش دهنده ی بنر پرداخت می شود.

شبکه های اجتماعی

بازاریابی و تبلیغ در شبکه های اجتماعی مختلف نیازمند تکنیک های متفاوت و مختلفی است که ما در قالب مطالب دسته بندی شده و تفکیک شده ای آن ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

تبلیغات ویدیویی

در این شیوه شرکت ها و فروشگاه ها در رابطه با محصول خود ویدیویی تولید می کنند و آن را در سرویس های اشتراک ویدیو نظیر vimeo، یوتیوب، آپارات و غیره منتشر می نمایند.

اکثر سرویس دهنده های ویدیو به طور رایگان به نشر ویدیو های کاربران می پردازند بنابراین از لحاظ هزینه این سبک تبلیغات می تواند بسیار به صرفه باشد.

ابزار ها و نرم افزار های رایگان تبلیغات اینترنتی

سرویس های آنلاین رایگان (adware) از آن جا که برای کاربران مفید و قابل استفاده می باشند در برند سازی و جذب کاربران می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

به عنوان مثال سرویس آنلاین ساخت آلبوم عکس برای سایت آتلیه یا دیکشنری آنلاین برای آموزشگاه های زبان.

انتشار گزارش در بلاگ ها یا PPP

در این روش، برند از چندین سایت پر بازدید با رتبه ی بالا در خواست انتشار محتوایی در رابطه با محصولش را ارائه می دهد.

این محتوا می تواند متنی برای معرفی محصول و یا نقد و بررسی محصولات برند باشد. هزینه ی این تبلیغات بر مبنای هزینه ی هر پستِ مطلب محاسبه و توسط سایت منتشر کننده دریافت می شود.

تبلیغات پاپ اپ Popup

تبلیغات آنلاین پاپ اپ

این سبک تبلیغات بسیار قدیمی و ناکارآمد شده است.

احتمالاً تا کنون با سایت هایی را دیده اید که با کلیک بر روی لینک یا آیکونی در صفحه ناگهان به صفحه ی پر زرق و برقی منتقل می شوید و معمولاً هم محتوایی از این قبیل دارند:

" تبریک! شما برنده ی یک دستگاهِ فلان شده اید! "

اکیداً توصیه می کنیم که هزینه ای برای این دست تبلیغات پرداخت ننمایید چراکه در اغلب موارد، کاربران این صفحات را نخوانده رها می کنند نه تنها آگهی تان دیده نمی شود بلکه از آن جا که صفحه موجب متوقف ساختن روند فعالیت کاربر شده است، موجب اثرات منفی بر وجه و خوش نامی برند نیز خواهد شد.

 

( کاربر گرامی، از این به بعد آموزش های بیشتر و اطلاعیه های مرتبط با دوره های آموزشی رایگان و غیر حضوری موفقیت در فروشگاه های آنلاین در این کانال تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد، کسب و کار خود را متحول کنید. )

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید

تاریخ انتشار: 1397/01/18 توسط مدیر وب سایت
 
گروه: مطالب آموزشی 45 بازدید 0 دیدگاه

لینک های مرتبط با این مطلب

دیدگاه شما چیست؟

تذکر: تگ های Html مجاز نمی باشد