شناسایی منابعی که بیشترین ترافیک را روانه سایتمان می کنند

 

تشخیص بهترین منابع هدایت ترافیک به سایت

طبیعتاً کاربران از سوی منابع و مکان های مختلفی به سایت هدایت و منتقل می شوند.

عده ای از طریق شبکه های اجتماعی، عده ای از نتایج سرچ گوگل، بک لینک های داده شده به سایت در صفحات سایت های دیگر و یا ...

یافتن این منابع برای یک فروشگاه اینترنتی می تواند بسیار سودمند باشد. بدیهی است که:

هرچه تعداد بازدید های مفیدتری از سایت صورت گیرد، احتمال فروش محصولات یا سفارش خدمات نیز بیشتر می شود.

بنابراین با شناسایی منابعی که بیشترین ترافیک مفید (!) را برای سایت داشته اند، می توان میزان فروش در فروشگاه اینترنتی را تا چندین برابر افزایش داد.

اما چگونه می توانیم منبعی که بیشترین کاربر را به سوی سایت روانه کرده است، شناسایی کنیم؟

در ادامه ی این نوشتار روش های شناسایی منابعی که بیشترین ترافیک از سوی آن ها بوده است را معرفی می کنیم.

1. ابزار های ردیابی منابع هدایت کاربر

یکی از بهترین نوع این ابزار ها گوگل آنالیتیکس است.

1. ابتدا بر روی admin در بالا سمت راست صفحه ی گوگل آنالیتیکس کلیک کنید.

 2. از دسته ی Goals گزینه ی new goal را انتخاب کنید.

ردیابی ترافیک سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

2. پس از آن نوع هدف را مشخص کرده و سپس یک نام برای آن بنویسید.

به عنوان مثال اگر می خواهید بدانید که از میان تمام بازدید کنندگان هدایت شده از سوی هر یک از منابع تولید ترافیک سایت، چه تعدا در خبرنامه ی سایت عضو شده اند، می توانید newsletter sign up را انتخاب کنید و یک نام جدید برای آن بنویسید یا از همان نام پیش فرضِ newsletter sign up استفاده کنید.

هدایت ترافیک سایت با گوگل آنالیتیکس

3. سپس آدرس صفحه ای که کاربران پس از ثبت نام در خبرنامه وارد آن می شوند را در کادر Destination وارد نمایید.

ترافیک سایت در گوگل آنالیتیکس

بر روی create goal کلیک کنید تا لیست نتیجه ی ردیابی عملکرد کاربران نمایش داده شود.

4. حال با استفاده از این جدول می توانید منابع هدایت"بیشترین تعداد کاربرانی که در خبرنامه ثبت نام کرده اند " به سوی سایتتان را؛ بیابید.

چگونه ترافیک سایت را افزایش دهیم

2. سه مقیاس اصلی را در اولویت قرار دهید.

زمانی که منابع مختلف هدایت ترافیک به سوی سایتتان را بررسی می کنید باید بر روی اثراتی که هریک، بر روی سه مقیاس اصلی سایت داشته اند نیز تمرکز کنید. این سه مقیاس عبارتند از:

کاربران منحصر به فرد:

این منبع هدایت ترافیک، چه تعداد کاربر و بازدید کننده را به سایت تان روانه کرده است؟

مدت زمان حضور:

کاربرانی که از سوی هر یک از این منابع وارد سایت شده اند، چه مدت زمان در سایت حضور داشته اند و به طور میانگین پس از چند دقیقه از سایت خارج شده اند؟

نرخ تبدیل:

چه تعداد از این بازدید کنندگان هدایت شده از سوی هر منبع، در خبر نامه یا کمپین های ایمیل تان ثبت نام کرده اند؟

اگر بررسی منابع ترافیک سایتتان را به تازگی آغاز کرده اید، راحت ترین کار تمرکز بر روی این سه مقیاس است.

با تمرکز بیشتر بر روی این اطلاعات در میان انبوهی از داده ها سردرگم نخواهید شد.

3. منابع ترافیک پایین اما مطلوب

حتماً تا کنون نام قانون 20/80 را شنیده اید!

این قانون بیان می کند که:

معمولاً تنها 20 درصد از فعالیت ها بیشترین نتایج مطلوب را به همراه دارند.

هدف ما از یادآوری این قانون چیست؟

درواقع بحث اصلی ما این است که تنها 20 درصد از منابع ترافیک سایت، ترافیک اصلی سایت و بازگشت سرمایه ی وبسایت را تامین می کنند!

بنابراین با متمرکز شدن بر روی این 20 درصد از منابع می توان نتایج بسیار مطلوب تری را مشاهده کرد.

به عنوان مثال به سه مقیاس به دست آمده از کاربرانی که از سوی سایت stumbleupon.com به یک سایتِ تحت تحقیق وارد شده اند، توجه کنید:

تعداد کل بازدید ها 5,784 نفر بوده است در حالی که تنها 3 نفر از آن ها در کمپین ایمیلِ سایت مورد بررسی ما ثبت نام کرده اند.

 با یک تناسب ساده مشخص می شود که تنها 0.05 درصد از کاربران هدایت شده از سوی stumbleupon.com به این سایت، در کمپین ایمیل ثبت نام کرده اند و بنابراین نرخ تبدیل به دست آمده از سوی سایت stumbleupon.com به عنوان یک منبع ترافیک تنها 0.05 درصد است!

حال به نظر شما:

برای یک فروشگاه اینترنتی: آیا تعداد بازدید مهم تر است یا نرخ تبدیل؟!

قطعاً این نرخ تبدیل است که به بازگشت سرمایه کمک می کند.

بنابراین بهتر است که هرچه بیشتر بر روی منابعی که مفید تر می باشند و نرخ تبدیل بالاتری برای سایت تان ایجاد کرده اند تمرکز کنید.

اما منظور از تمرکز بر روی این 20 درصد از منابعی که نتیجه ی 80 درصدی برای سایت داشته اند چیست؟

اجازه دهید این مطلب را با یک مثال دیگر در این زمینه بیان کنیم:

فرض کنید بیشترین نرخ تبدیل سایت از سوی کاربرانی بوده است که از طریق رسانه ی لینکدین وارد سایت شده اند.

با این حساب بهتر است کیفیت پست ها را بالاتر ببرید و دایره ی کاربرانتان (که در لینکدین با عنوان کانکشن شناخته می شوند) را در این رسانه افزایش دهید تا حتی بیشتر از قبل از سوی این رسانه ترافیک جذب کنید.

4. هدایت ترافیک

حتماً می دانید که تنها ورود کاربران به سایت نیست که از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه روند فعالیت آن ها در صفحات سایت نیز (حتی) می تواند مهم تر باشد چراکه:

 روند هدایت کاربران حاضر در سایت است که می تواند نرخ تبدیل را افزایش یا کاهش یابد.

بنابراین سایت شما، خود یک منبع ترافیک برای خودش محسوب می شود!!

اینکه کدام روندِ هدایت کاربر در میان صفحات مختلف سایتتان، نرخ تبدیل بالاتری را برایتان ایجاد می کند نیز نیازمند بررسی است.

یکی از راه هایی که از طریق آن می توان این بررسی را انجام داد، روش آزمون و خطا است.

برای انجام این آزمون و خطا کافی است تعدادی از کاربران سایت را به سوی صفحه ی ثبت ایمیل و تعدادی دیگر را به سمت صفحات محتوای سایت هدایت کنید. همچنین می توانید در برخی از محتواها برای نمایش بخش هایی از متن تقاضای ثبت ایمیل را از کاربر داشته باشید. (بنابراین اگر محتوایتان کیفیت بالایی داشته باشد به احتمال زیاد کاربر برای مشاهده ی ادامه ی متن ایمیل خود را ثبت خواهد نمود.)

 سپس بررسی کنید که کدام یک از این دو روش مفید تر بوده است؟

سخن پایانی

قطعاً ابزار ها و تکنیک های بسیار زیادی برای شناسایی ترافیک سایت و افزایش آن وجود دارد که ما در این مقاله تنها به آن دست نکات مهم تر و کاربردی تر اشاره کردیم. در مطالب آتی سایت به طور تخصصی تر و ریزبینانه تر ،سایر ابزار و تکنیک های شناسایی و هدایت ترافیک به فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شیرازسان

 

( کاربر گرامی، از این به بعد آموزش های بیشتر و اطلاعیه های مرتبط با دوره های آموزشی رایگان و غیر حضوری موفقیت در فروشگاه های آنلاین در این کانال تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد، کسب و کار خود را متحول کنید. )

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید

تاریخ انتشار: 1397/01/22 توسط مدیر وب سایت
 
گروه: مطالب آموزشی 39 بازدید 0 دیدگاه

لینک های مرتبط با این مطلب

دیدگاه شما چیست؟

تذکر: تگ های Html مجاز نمی باشد